جمعیت مادرید

شهر مادرید پر جمعیت ترین و بزرگ ترین شهر کشور اسپانیا است که مسائل مهاجرتی بسیار زیادی دارد. این شهر هم بسیار مهاجر پذیرفته است و هم بسیاری از ساکنانش به کشور های دیگر مهاجرت کرده اند.

مادرید، پایتخت اسپانیا و پر جمعیت ترین شهر این کشور است. پراکندگی جمعیت مادرید در اسپانیا اصلاً به طور برابر نیست بنابراین بعضی از مناطق بسیار پر جمعیت و بعضی کم جمعیت هستند و این طور که از شواهد معلوم است، به جز منطقه شهر مادرید و حومه آن، اغلب جمعیت اسپانیا در مناطق ساحلی زندگی می کنند. طی آخرین تحقیقات و آمار ها در سال ۲۰۱۶، جمعیت مادرید یعنی منطقه آن در حدود ۶ میلیون و ۴۲۴ هزار نفر است و  خود جمعیت مادرید ۳ میلیون و ۱۶۶ هزار نفر جمعیت دارد. بیشترین رشد جمعیتی که این مردم تجربه کرده اند مربوط به سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ است و پس از آن نرخ رشد جمعیت دوباره رو به کاهش می رود. یکی از دلایل آن می تواند مهاجرت اسپانیایی ها به کشور های دیگر باشد که باعث کاهش نرخ رشد جمعیت کشور خودشان شده است.

امروزه اما هجوم مهاجران غیر اسپانیایی به اسپانیا و به ویژه جمعیت مادرید باعث شده است تا دوباره نرخ رشد جمعیت دچار نوسانات مثبت شود و افزایش پیدا کند. درصد زیادی از مهاجرینی که به اسپانیا و شهر مادرید می آیند اهل آمریکای لاتین هستند (اکوادور، کلمبیا، مراکش و...)، درصد کمی متعلق به آفریقای شمالی و اروپای شرقی هستند. نکته جالب اینجاست که از خود مردم اسپانیا هم درصد زیادی به کشور های آمریکای لاتین رفته اند، به دلیل شباهت زبان و فرهنگ که ریشه در استعمار صد ها سال پیش دارد، مهاجرت بین این کشور ها و جا به جایی جمعیت مادرید به راحتی انجام می گیرد.

[caption id="attachment_954" align="aligncenter" width="800"]جمعیت مادرید جمعیت مادرید[/caption]

اقلیت ها در شهر مادرید

اقلیت های جمعیت مادرید به دو دسته تقسیم می شوند. اقلیت های مذهبی و اقلیت های نژادی. برای مثال مسلمانان، یهودیان و بودایی ها، سیک ها و هندو ها جزو اقلیت های ساکن در شهر مادرید و حومه آن هستند. به لحاظ نژادی هم در جمعیت مادرید، اقلیت هایی از سیاه پوستان آفریقای مرکزی، مهاجرانی از خاورمیانه، چین، هند، آسیای جنوبی، اروپای شرقی، آفریقای شمالی، بریتانیایی ها، آلمانی ها و فرانسوی ها حضور دارند. یکی دیگر از اقلیت های مشهور در جمعیت مادرید، کولی ها یا جیپسی ها هستند که اقلیتی بسیار بزرگ و با قدمت محسوب می شوند. آن ها در حدود قرن ۱۶ وارد اسپانیا شدند و در حدود هفتصد هزار نفر جمعیت دارند که البته همه آن ها در مادرید ساکن نیستند.

[caption id="attachment_955" align="aligncenter" width="800"]اقلیت ها در شهر مادرید اقلیت ها در شهر مادرید[/caption]

دین و مذهب مردم در شهر مادرید

اسپانیا دین و مذهب خاصی را به صورت رسمی اعلام نکرده است اما به دلیل این که مسیحیت کاتولیک برای سال های زیادی بر این کشور حاکم بوده است، پیروان این شاخه از مسیحیت در اسپانیا و در جمعیت مادرید سهم بیشتری دارند. آن طور که شواهد و تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد حدود ۷۱ درصد مردم خود را مسیحی کاتولیک معرفی کرده اند که درصد کمی نیست. ۲۴ درصد از مردم خودشان را بی دین، از این میان ۹.۴ درصد نیز بی اعتقاد به وجود خداوند یا لائیک هستند و تنها ۲.۷ درصد از جمعیت مادرید را پیروان دیگر ادیان و مذاهب را تشکیل می دهند. یکی از اقلیت های دینی حاضر در اسپانیا و مادرید، جامعه یهودیان است که در برهه ای از زمان از اسپانیا رانده شدند و سپس در قرن نوزدهم اجازه پیدا کردند تا به اسپانیا بیایند.اکنون یهودیان ۰.۱۴ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند یعنی جمعیتی در حدود ۶۲ هزار نفر دارند.

[caption id="attachment_956" align="aligncenter" width="800"]دین و مذهب مردم در شهر مادرید دین و مذهب مردم در شهر مادرید[/caption]

جمعیت مادرید به تفکیک جنسیت و بازه سنی

در جمعیت مادرید، نسبت درصد جمعیت زنان اندکی بیشتر از مردان است. اگر به نقشه ها و چارت های جمعیت شناسی آن نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که مردان با ۴۶.۵ درصد سهم کمتری را به نسبت زنان از جمعیت شهر مادرید به خود اختصاص داده اند. درصد جمعیت زنان در شهر مادرید در حدود ۵۳.۵ درصد است. بازه سنی جمعیت شهر مادرید از این قرار است: ۱۶ درصد بازه سنی ۰ تا ۱۷ سال، ۶۴.۵ درصد بازه سنی ۱۸ تا ۶۴ سال و ۱۹.۵ درصد بازه سنی بالای ۶۵ سال را تشکیل می دهند. اگر بخواهیم با تفکیک دقیق تری، بیشترین درصد بازه سنی شهر مادرید را بیان کنیم باید بگوییم بازه سنی ۳۰ تا ۴۹ بیشترین درصد جمعیتی را در شهر مادرید به خود اختصاص داده اند.

[caption id="attachment_957" align="aligncenter" width="800"]جمعیت مادرید به تفکیک جنسیت و بازه سنی جمعیت مادرید به تفکیک جنسیت و بازه سنی[/caption]

زبان مردم شهر مادرید

زبان مردم شهر مادرید مثل دیگر نقاط اسپانیا، اسپانیایی یا اسپانیول است. در واقع اسپانیایی زبان رسمی کشور اسپانیا است که مردم به آن تکلم می کنند. این زبان از خانواده زبان های رومی است و پس از زبان ماندارین دومین زبان پرتکلم جهان است چرا که جمعیتی در حدود ۵۰۰ میلیون نفر به آن تکلم می کنند. در واقع نه تنها اسپانیا بلکه تقریبا کل قاره آمریکای لاتین به دلایل استعماری و تاریخی با این زبان آمیخته شده اند و به آن تکلم می کنند. زبان اسپانیایی در دوره های خاصی از تاریخ تحت فشار هایی از سوی زبان عربی بوده است، اگر چه با زبان عربی آمیخته نشده است اما کلمات و اصطلاحاتی را از این زبان پذیرفته است.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای اسپانیا ، وقت سفارت اسپانیا ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱