دین مردم اسپانیا

اسپانیا یکی از کشورهای جنوب غربی اروپا بوده که در این مبحث می خواهیم در مورد دین مردم اسپانیا مطالبی بیان کنیم و بررسی کنیم ببینیم مذهب مردم این کشور چه می باشد از این رو اگر شما هم در این مورد نیاز به کسب اطلاعاتی دارید با ما همراه باشید تا بیشتر با دین مردم اسپانیا آشنا شوید.

زمانی طولانی ، اصلی ترین دین مردم اسپانیا که به صورت رسمی شناخته می شد، مسیحیت کاتولیک بود اما اکنون دیگر بر اساس قانون هیچ دینی جایگاه رسمی در این کشور ندارد با این وجود هنوز هم مذهب کاتولیک تنها مذهبی است که به طور رسمی در آموزشکده‌های اسپانیا، آموزش داده می شود. مرکز پژوهش های جامعه شناسی، دین مردم اسپانیا  را به صورتی بیان کردند که حدود ۷۱ درصد از مردم این کشور مسیحی بوده ۲۴ درصد آنها بی دین هستند و دو درصد آنها سایر مذاهب را به خود اختصاص داده اند. نکته جالب در مورد دین مردم اسپانیا این است که بیشتر این مردم به طور منظم در مراسم های مذهبی شرکت نمی کنند و تنها ۵۹ درصد کسانی که خود را مذهبی می‌دانند به ندرت در کلیساها رفت و آمد دارند. ۱۵ درصد این مردم در سال تنها چند بار به کلیسا رفته، ۸ درصد آنها چند روز در ماه و ۱۴ درصد دیگر هر یکشنبه و چند بار در هفته در کلیسا حاضر می شوند.

[caption id="attachment_700" align="aligncenter" width="780"]دین مردم اسپانیا دین مردم اسپانیا[/caption]

مذهب مردم اسپانیا

همانطور که گفته شد در حال حاضر بر اساس قانون اساسی اسپانیا هیچ مذهب و دین رسمی در این کشور نمی باشد و می توان گفت دین مردم اسپانیا بنا به میل قلبی آنها ایجاد می شود که این آزادی مذهبی تا حدودی توانسته نظم اجتماعی را در این کشور برقرار کند. در مذهب مسیحیت اسپانیا، کلیسای پروتستان نیز اهمیت بالایی در دین مردم اسپانیا دارد، همچنین کلیسای عیسی مسیح نیز دارای ۴۶ هزار پیرو می باشد. با توجه به موج جدید مهاجرت به اسپانیا باعث افزایش جمعیت مسلمانان، بودایی ها، هندی ها و سیکا ها در این کشور شده است. یهودیان پس از اخراج شان در سال ۱۹۹۲ تا حدود قرن نوزدهم در اسپانیا حضور نداشتند و مذهب یهودی دیگر در بین دین مردم اسپانیا دیده نمی شده است. پس از قرن نوزدهم که به یهودیان اجازه اقامت در این کشور داده شد موجب شده است که  اکنون حدود ۱۴ درصد از جمعیت اسپانیا را یهودیان اشغال کنند.

[caption id="attachment_701" align="aligncenter" width="780"]مذهب مردم اسپانیا مذهب مردم اسپانیا[/caption]

اسلام در اسپانیا

می توان گفت دین مردم اسپانیا پس از مسیحیت به سوی اسلام شیوع پیدا کرده زیرا در سال ۷۱۱ مسلمانان، کشور اسپانیا را تصرف کردند که این امر موجب شد آنها چندین بخش وسیع از شبه جزیره ایبریا را تحت کنترل خود داشته باشند و بازتاب آشکار فرهنگی اسلامی در سراسر کشور اسپانیا در قرن دهم نمایان شد. مسلمانانی که در این کشور زندگی می کردند سیستم موثر آبیاری و محصولات جدیدی به اسپانیا وارد کردند و موجب رونق و تجارت و بازرگانی در این کشور شدند؛ همچنین فلسفه، ریاضی و پزشکی در زمان تسلط مسلمانان در این کشور شکوفا شد ولی در انتها در قرن یازدهم مسیحیان شمال این کشور را تحت حکومت خود درآورده و این امر موجب شد که در این قرن دین مردم اسپانیا به مسیحیت تغییر کند. اکنون بر اساس مطالعاتی که انجام شده حدود یک میلیون و ۷۰۰ نفر در کشور اسپانیا مسلمان هستند که بخش اعظمی از این مسلمانان را مهاجران مراکشی تشکیل می دهند.

[caption id="attachment_702" align="aligncenter" width="780"]اسلام در اسپانیا اسلام در اسپانیا[/caption]

شیعیان کشور اسپانیا

نسبت فراوانی جمعیت شیعیان به مسلمانانی که در کشور اسپانیا وجود دارند نابرابر است زیرا حدود یک میلیون نفر مسلمان در این کشور وجود داشته که تنها 50 هزار نفر آنها شیعه هستند. 10 هزار این افراد ایرانی هستند و تعدادی دیگر عراقی، پاکستانی و لبنانی بوده که از دیگر کشورهای اسلامی به این کشور مهاجرت کرده اند. پاکستانیها حدود ۲ هزار نفر شیعه می باشند که در بارسلون زندگی می‌کنند و تعداد لبنانی ها و عراقی های شیعه که در مادرید زندگی می کنند حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر می‌باشد. جعفر گنزالس یکی از شخصیت های معروف اسپانیا بوده که به مذهب شیعه روی آورده است. ایشان با خواندن کتاب پیغمبر برای آشنایی بیشتر با مکتب اهل بیت راهی کشور ایران شده و در سن ۴۰ سالگی علوم اسلامی را در حوزه علمیه قم آغاز کرده است. می توان گفت که شیعه نیز در دین مردم اسپانیا جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا در بیشتر شهرهای مهم اسپانیا مرکز فرهنگی امام علی شعبه داشت همچنین تعداد زیادی حسینیه در شهرهای مهم این کشور دیده می‌شود.

[caption id="attachment_703" align="aligncenter" width="780"]شیعیان کشور اسپانیا شیعیان کشور اسپانیا[/caption]

مسیحیان اسپانیا

همانطور که گفته شد مهمترین دین مردم اسپانیا مسیحی می باشد که حدود 71 درصد جمعیت این کشور را تشکیل داده اند. با توجه به شیوع مسیحیت در دین مردم اسپانیا می توان گفت این کشور بعد از ایتالیا که مقر استقرار پاپ است، بیشترین میزان کاتولیک ها را در خود جای داده است. کشور اسپانیا به یازده قلمرو سر اسقف نشین و ۵۲ قلم روی دستیار اسقف نشین تقسیم می شود. حوزه های سقفی شهر مادرید و بارسلونا با واتیکان در ارتباط بوده است. با توجه به حضور کمرنگ اسپانیا در کلیسا بسیاری از افراد بر طبق آمار بیان کرده اند که اسپانیایی ها خیلی هم کاتولیک نیستند بلکه تنها خود را کاتولیک معرفی کرده اما حضور پررنگی در مراسم مذهبی ندارند.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای اسپانیا ، وقت سفارت اسپانیا ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱