اقتصاد اسپانیا

در این پست قصد داریم تا شما را با وضعیت اقتصاد اسپانیا و تاثیر آن بر زندگی روزمره مردم این کشور آشنا کنیم. اما پیش از آن قصد داریم تا شما را با کشور اسپانیا آشنا کنیم.

[caption id="attachment_570" align="aligncenter" width="780"]اقتصاد اسپانیا اقتصاد اسپانیا[/caption]

کشور اسپانیا

اسپانیا نام کشوری است که در جنوبی ترین قسمت از قاره اروپا واقع شده است و با کشور پرتغال همسایه است. مساحت کشور اسپانیا در حدود 505 هزار کیلومتر است و این کشور جزوء یکی از بزرگترین کشورهای قاره اروپا به حساب می آید. پایتخت و بزرگترین شهر کشور اسپانیا شهر مادرید است که بیش از 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد، واحد پول این کشور یورو می باشد. زبان رسمی مردم این کشور اسپانیایی است. دین رسمی مردم کشور اسپانیا مسیحیت کاتولیکی است که 91 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

[caption id="attachment_571" align="aligncenter" width="780"]کشور اسپانیا کشور اسپانیا[/caption]

جایگاه اقتصادی کشور اسپانیا

اقتصاد اسپانیا در رده چهاردهم دنیا قرار دارد و این کشور جزوء یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا قرار دارد. تولید ناخالص داخلی اقتصاد اسپانیا در حدود 2 میلیارد دلار است و در سال های 2014 و 2015 میلادی بیش از 4 درصد رشد داشت.

عوامل تاثیر گذار در رشد اقتصاد اسپانیا

عوامل زیادی در رشد اقتصاد اسپانیا تاثیر دارند که این موارد عبارتند از:
1-صنعت توریسم و گردشگری
2-صنعت کشاورزی
3-صادرات و واردات
4-ساخت و ساز
5-انرژی و برق
در ادامه ما در مورد هر یک از این صنایع که در رشد اقتصاد اسپانیا تاثیر گذارند توضیحات مختصری را به شما ارائه می دهیم.

[caption id="attachment_572" align="aligncenter" width="780"]جایگاه اقتصادی کشور اسپانیا جایگاه اقتصادی کشور اسپانیا[/caption]

صنعت توریسم و گردشگری

صنعت توریسم و گردشگری نقش بسیار مهمی در اقتصاد اسپانیا و ایجاد اشتغال در این کشور دارد. در سال 2016 صنعت توریسم و گردشگری در حدود 159 میلیون یورو به اقتصاد اسپانیا تزریق کرد و سبب ایجاد 3 میلیون فرصت شغلی و رشد 11 درصدی اقتصاد این کشور شد.

[caption id="attachment_573" align="aligncenter" width="780"]صنعت توریسم و گردشگری صنعت توریسم و گردشگری[/caption]

کشاورزی

علی رغم آن که اسپانیا از جایگاه بسیار خوبی در کشاورزی در قاره اروپا برخوردار است، ولی بسیاری از زمین های اسپانیا به دلیل وجود خشکی های فصلی صنعت کشاورزی و دامداری کشاورزی اسپانیا را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. تعدادی از مهمترین محصولات کشاورزی اسپانیا که هم نقش بسیار مهمی در اقتصاد این کشور دارد و هم از آنها به عنوان کالا های صادراتی استفاده می شود عبارتند از:
1-ذرت که در شمال این کشور برداشت می شود.
2-سبزیجات
3-مرکبات
4-پنبه
5-گوجه فرنگی
6-توت فرنگی
7-برگ درخت زیتون
8-زعفران

صادرات و واردات

فرانسه، آلمان و ایتالیا از جمله مهمتربن شرکای تجاری اسپانیا در زمینه صادرات اسپانیا هستند که به ترتیب 16 درصد، 11 درصد و 7 درصد به این کشور کالا صادر می کنند. از جمله مهمترین کالا هایی که آلمان، ایتالیا و فرانسه به اسپانیا صادر می کنند عبارتند از:

تجهیزات کشاورزی، وسایل داروسازی، مرکبات و انواع خودرو.
کالاهای مصرفی، سوخت های فصیلی، ماشین آلات و مواد شیمیایی نیز جزوء کالاهای وارداتی به حساب می آیند که در رشد اقتصاد اسپانیا نقش بسیار مهمی دارند.

[caption id="attachment_574" align="aligncenter" width="780"]صادرات و واردات صادرات و واردات[/caption]

تولیدات صنعتی

تجهیزات پزشکی و اتومبیل سازی یکی از مهمترین ساخت و ساز های این کشور هستند که در رشد اقتصاد اسپانیا تاثیر چشم گیر دارند. به عنوان نمونه بازار داروسازی کشور اسپانیا ارزشی بالغ بر 25 میلیارد یورو دارد. بخش اتومبیل سازی اسپانیا نیز یکی از مهمترین وسایل در صنعت ساخت و ساز هستند که در اقتصاد اسپانیا بسیار تاثیر گذار هستند و نقش بسیار مهمی در بهبود اقتصاد اسپانیا دارند.
صنعت اتومبیل سازی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع موجود در این کشور قادر است به طور سالانه بیش از 3 میلیون خودرو صادر کند، و همین موضوع اسپانیا را تبدیل به دومین کشور صادرکننده خودرو کرده است. کشور اسپانیا خانه بیش از 13 برند مختلف اتومبیل سازی است که پی سی ای و سیت به عنوان معروفترین خودروهای این کشور شناخته می شوند. البته بسیاری از غول های بزرگ صنعت خودرو سازی هم چون فورد، رنو، جنرال موتور نیز در این کشور از شعبات متعددی برخوردار هستند.

انرژی و برق

یکی دیگر از مهمترین صنایع اقتصاد اسپانیا، صنعت انرژی و برق است. کشور اسپانیا از جمله کشورهایی در قاره اروپا است که به شدت به سوخت های فسیلی در مصرف انرژی خود متکی است. نزدیک به 42 درصد از این انرژی از نفت و 19 درصد ان از منابع گاز طبیعی و 11 درصد آن نیز از زغال سنگ برداشت می شود. کشور اسپانیا بسیاری از منابع سوخت های فسیلی خود را از طریق بازارهای جهانی تامین می کند. کشور اسپانیا جزوء کشورهایی در قاره اروپا است که از منابع نفتی بسیار غنی برخوردار است. در مورد صنایع برقی اسپانیا هم باید گفت که این کشور از منابع برقی و الکتریکی بسیار خوبی برخوردار است اما تنها قادر است 3 درصد آز آن را به کشورهای دیگر صادر کند. شرکتی مثل آیبردرولا که در پایتخت این کشور قرار دارد از جمله یکی از مشهورترین و بزرگترین مرکز برای صنایع مهم اسپانیا هم چون برق و الکتریسیته است.

[caption id="attachment_575" align="aligncenter" width="780"]انرژی و برق انرژی و برق[/caption]

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای اسپانیا ، وقت سفارت اسپانیا ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱