جمعیت اسپانیا

کشور اسپانیا یکی از کشورهای مستقل اتحادیه اروپا بوده که در شبه جزیره ایبری واقع شده است. پرجمعیت ترین شهرهای کشور اسپانیا عبارت اند از شهر مادرید، بارسلونا، والنسیا، سویا، ساراگوسا، مالاگا، مورسیا، پالما مایورکا، لاس پالماس، بیلبائو و... .  در این مقاله قصد داریم جمعیت اسپانیا و جمعیت این شهر ها را مورد بررسی قرار دهیم.

اسپانیا

یکی از زیباترین کشورهای اروپایی که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند، کشور اسپانیا بوده که پرجمعیت ترین شهر آن شهر مادرید یعنی پایتخت این کشور به شمار می رود و حدود شش میلیون نفر جمعیت دارد . واحد پول این کشور یورو بوده و زبان مردم آن اسپانیایی می باشد؛ مهمترین کشورهای همسایه اسپانیا کشور فرانسه، آندورا و پرتغال بوده و مهمترین مرزهای آبی متصل به کشور اسپانیا، اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه می باشد. فصل پاییز و بهار یکی از مناسب ترین فصل های کشور اسپانیا از نظر آب و هوا می باشد. علاوه بر این موارد حقایق جالب دیگری در مورد جمعیت اسپانیا نیز وجود دارد. شاید جالب باشد بدانید بیش از ۴۰ درصد جمعیت اسپانیا سنی بالای ۶۰ سال داشته در حالی که این کشور با امید به زندگی ۸۲ ساله رتبه پانزدهم در جهان را دارد، همچنین جمعیت مادرید و بارسلونا دو شهر بزرگ این کشور، بیشتر از ساکنان جمعیت کل ایرلند و نیوزلند می باشند.

[caption id="attachment_382" align="aligncenter" width="780"]اسپانیا اسپانیا[/caption]

تعداد جمعیت اسپانیا

کشور اروپایی اسپانیا، مساحتی حدود 505992 کیلومتر مربع داشته که می توان گفت از نظر مساحت کمی از کشور ترکمنستان بزرگتر بوده و از لحاظ بزرگی دومین کشور بزرگ اروپای غربی به شمار می رود. این کشور همچنین پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان است و در قاره اروپا رتبه ششم را از نظر بزرگی به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۶ جمعیت اسپانیا دقیقا به ۵۰ میلیون نفر رسید و این کشور جزو بیست و هشتمین کشور های پرجمعیت جهان می‌باشد؛ سه چهارم جمعیت اسپانیا در مناطق شهری زندگی می کنند و بقیه ی آنها در روستاها و دهستان ها سکنا گزیده اند. سالانه رشد جمعیت اسپانیا حدود 0۱۳/0 دهم درصد در سال است و تراکم جمعیت اسپانیا ۹۲ نفر در هر کیلومتر محاسبه شده که از بیشتر کشورهای اروپای غربی کمتر می باشد. نکته قابل توجه این است که پراکنش جمعیت اسپانیا کاملاً نابرابر بوده و به جز شهر مادرید و حومه آن بیشتر جمعیت اسپانیا در مناطق ساحلی زندگی می کنند. در سال ۱۹۰۰ یعنی حدود ۱۲۰ سال پیش جمعیت اسپانیا حدود ۱۸ نفر برآورد شده بود که تاکنون دو برابر شده است و تقریبا بیشتر رشد جمعیت اسپانیا مربوط به دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ می باشد.

[caption id="attachment_383" align="aligncenter" width="780"]تعداد جمعیت اسپانیا تعداد جمعیت اسپانیا[/caption]

جمعیت شهرهای اسپانیا

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است می توان گفت میانگین جمعیت هر دهستان اسپانیا حدود 5300 نفر می باشد. پرجمعیت ترین شهر این کشور یعنی شهر مادرید حدود 6 میلیون جمعیت دارد در حالی که دهستان هایی در این کشور وجود دارد که جمعیت شان به کمتر از ۱۰ نفر می رسد ۵۸ درصد ساکنان شهر مادرید اسپانیایی بوده و بقیه مهاجران لاتین، اروپا، آسیا، آفریقای غربی و شمال آفریقا هستند. اگر بخواهیم جمعیت حدودی شهرهای مهم اسپانیا را برآورد کنیم می توان گفت جمعیت بارسلونا حدود ۲ میلیون، والنسیا حدود یک میلیون، پوسویا حدود ۹۰۰ هزار، ساراگوسا حدود ۸۰۰ هزار  مالاگا حدود ۶۰۰ هزار، مورسیا حدود ۴۰۰ هزار، رودسر حدود ۴۰۰ هزار، پالاما حدود ۵۰۰ هزار و بیلبائو نیز تقریبا پانصد هزار نفر جمعیت دارد.

[caption id="attachment_384" align="aligncenter" width="780"]جمعیت شهرهای اسپانیا جمعیت شهرهای اسپانیا[/caption]

جمعیت مسلمان اسپانیا

در جدیدترین سر شماری کشور اسپانیا جمعیت مسلمانان این کشور از مرز یک میلیون و ششصد هزار مسلمان گذشته که تقریبا ۲۰۰ هزار نفر آنان ملیت اسپانیایی دارند. این کشور از نظر تعداد جمعیت مسلمان رتبه چهارمین کشور اروپایی را به خود اختصاص داده و پس از کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان قرار دارد. چهار مرکز اصلی زندگی مسلمانان در اسپانیا مادرید، ایالات کاتالونیا، استان اندلس، و مورسیا شناخته شده است، جالب است بدانید که بیشتر مسلمانان اسپانیا مراکشی تبار بوده با این حال تعداد قابل توجهی از مسلمانان پاکستانی و سنگالی در این کشور زندگی می کنند. بیشترین جمعیت اسپانیا را از نظر دین مسیحیان کاتولیک تشکیل داده است که می‌توان گفت تقریباً ۷۱% اسپانیایی ها مسیحی کاتولیک می باشند. نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که تحقیقات  و مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در مرکز جامعه شناسی اسپانیا انجام گرفته است، نشان داده که تنها ۱۳ درصد از جمعیت اسپانیا روزهای یکشنبه به کلیسا می روند در حالی که  حدود ۷۰ درصد از این مردم خود را کاتولیک معرفی کرده اند. با توجه به موج های مهاجرتی به کشور اسپانیا جمعیت هندوها، بودایی ها، سیکا ها و مسلمانان افزایش یافته است.

[caption id="attachment_385" align="aligncenter" width="780"]جمعیت مسلمان اسپانیا جمعیت مسلمان اسپانیا[/caption]

جمعیت اسپانیا بر اساس نژاد های این کشور

به طور معمول بومیان منطقه ی ایبریا و همچنین فاتحان این شبه جزیره بیشترین جمعیت اسپانیا را تشکیل می‌دهند و در کنار این مردم نژاد هایی از جمله اقوام مدیترانه ای، یهودیان سوبی ها و .... در این کشور ساکن شده اند، که با توجه به این مورد تفاوت فرهنگی و زبانی زیادی در این کشور به وجود آمده است. می توان گفت ۱۶ درصد جمعیت اسپانیا را کاتالانهای جزایر شرقی شهر بارسلون تشکیل داده و ۷ درصد از مردم این کشور را گالیسین های مناطق شمال غربی تشکیل داده است.